Kennis en ervaring

In 2019 ben ik geslaagd voor de master Communicatie & Educatie. In hetzelfde jaar ben ik gestart met Tomson Taal en Training. Voor mijn studie heb ik al veel werkervaring opgedaan. Die ervaring heeft mij ertoe gebracht om weer te gaan studeren. Daarom vertel ik je er graag wat meer over.

Praktijk

Het voeren van gesprekken is al sinds lange tijd mijn werk. Mijn eerste bijbaan als achttienjarige student was bij een callcenter in  Groningen, waar ik kennis maakte met scripts voor telefoongesprekken. Door het afwisselen van projecten was het werken in callcenters afwisselend en heb ik er jaren met plezier gewerkt.

Mijn vriend Thijs nodigde mij uit om voor een marketing- en promotiebureau te komen werken als promotor. Als promotor ga je met een klein en enthousiast team de straat op voor de persoonlijke verkoop van onder andere krantenabonnementen. Na enige tijd kreeg ik de kans om bij de grootste online vacaturebank van Nederland  te gaan werken als accountmanager met een eigen klantenbestand. Dit was weer telefonische acquisitie, maar met meer vrijheid en met een grotere omzet.

Om door te kunnen groeien ben ik weer terug gegaan naar het marketing- en promotiebureau. Daar kon ik aan de slag als projectmanager dagbladen. In deze functie kreeg ik de verantwoordelijkheid voor het plannen en organiseren van de verkoopactiviteiten van dagbladen. Een van de onderdelen was het trainen van nieuwe promotors, zodat ze goed voorbereid op pad konden gaan. Een volgende stap kon ik zetten door te solliciteren voor het sales traineeship in de financiële sector.

Het sales traineeship was erop gericht om de deelnemers in een jaar klaar te stomen tot zelfstandige financieel adviseurs. Dit betekent dat er veel trainingen op de agenda stonden, waaronder communicatietrainingen. In de tien jaren die ik bij de bank heb gewerkt heb ik veel trainingen gevolgd, zowel intern als extern. Communicatietrainingen waren daarbij een terugkerend onderdeel.

Theorie

Een overeenkomst die ik in veel van de communicatietrainingen heb gemerkt is het normatieve karakter. Daarmee bedoel ik de oriëntatie van de trainers op een norm die als goed of juist wordt gezien. Dus of het nu een belscript is of een elevator pitch, steeds lijkt het of er slechts één manier is om het goed te doen. Dat er één manier is om het goed te doen impliceert dat het op andere manieren niet goed is.

De combinatie van mijn fascinatie voor het voeren van gesprekken en mijn gevoel dat de trainingen niet altijd passend waren, heeft ervoor gezorgd dat ik op zoek ben gegaan naar antwoorden. In mijn zoektocht ben ik terecht gekomen bij de master Communicatie & Educatie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hier ben ik in 2016 gestart met de premaster en heb in 2019 mijn bul in ontvangst genomen. Met mijn master Communicatie en Informatie Wetenschappen op zak heb ik mij op 1 oktober 2019 ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.

Missie en visie

Met Tomson Taal en Training wil ik mensen beter en zelfverzekerder maken op het gebied van interactie.

Mijn idee is dat we onze interactie heel goed kunnen afstemmen op de setting waarin we ons bevinden. Door het analyseren van levensechte interactie maken we  zichtbaar wat we doen en hoe we dat doen. Met meer kennis over je eigen interactie is het mogelijk om bewust te werken aan efficiënte en effectieve communicatie.

Ik bied hulp bij schrijven en het voeren van gesprekken. Ook als het gaat om presenteren kun je bij mij terecht voor advies en ondersteuning. Hoe we dat vorm geven bespreek ik graag tijdens een kennismakingsgesprek.

Neem daarom contact met me op zoals jij dat graag wilt.
Ik kijk ernaar uit om met je samen te werken.